Mickes skolblogg

Välkommen till Mickes skolblogg. En plats där jag kommer att publicera arbeten som tagits fram i programmet IT-användning och samhällsutveckling på HV.

Var är jag? Vad gör jag? Hur gör jag det?

    follow me on Twitter

    Profillänk på Facebook

    Leta i den här bloggen

    måndag 19 maj 2008

    Projektplan PPB300

    clip_image001

    PROJEKTPLAN

    Ankarsrums samhällsförenings

    Hemsida

    webbadress

    Projektnamn

    Ankarsrums Samhällsförenings hemsida

    Fastställt av

    Samhällsförening genom Lena Svahn, projektgruppen

    Dokumentansvarig

    Malin Hanson

    Dokumentidentitet

    Projektplan

    Version

    2

    Datum

    2008-04-17

    Status

    Godkänd

    Dokumenthistorik

    Version

    Datum

    Ändrad av

    Utförda förändringar

    1

    2008-04-09

    Malin Hanson

    Orginal

    2

    2008-04-17

    Mikael Larsson

    Förtydligande av direktiv.

    Bilagor införda i innehållsförteckning

    Omfattning timmar omräknat och omdefinierat

    Milstolpar samt tidsangivelse infört under rubrik Tidplan

    Förklaring till kommunikationplan

    Punkt tillagd under rubrik projektmedlemmars ansvar

    Punkt tillagd under rubriken uppföljning/rapportering


    Innehållsförteckning

    1 Direktivet.. 4

    1.1 Definitioner och förkortningar. 4

    2 Beskrivning.. 4

    2.1 Omfattning. 4

    2.2 Projekt-/ produkt-mål. 5

    2.3 Avgränsning. 5

    2.4 Tidplan.. 6

    2.5 Kostnad.. 6

    2.6 Avslutskriterier. 6

    2.7 Avvikelser. 6

    2.8 Beroenden.. 7

    3 Organisation.. 7

    3.1 Beskrivning av ansvar. 7

    3.2 Resurser. 8

    4 Genomförande. 9

    4.1 Start av projektet.. 9

    4.2 Beslutspunkt.. 9

    4.3 Uppföljning/ Rapportering. 9

    4.4 Godkännande och leveransplan.. 10

    4.5 Avslut av projektet.. 10

    5 Nyckelantagande. 10

    6 Samverkan.. 10

    7 Kommunikation.. 10

    7.1 Inom projektet.. 10

    7.2 Kommunikationsplan.. 10

    Bilagor:

    Projektdirektiv bilaga 1 elektronisk

    Tidsplanering Bilaga 2 Elektronisk

    Kommumnikationsplan Bilaga 3 Elektronisk

    1 Direktivet

    En hemsida ska under en tidsperiod av tio veckor, där projektdirektiv, projektplan, genomförande och slutrapportering ingår, designas och implementeras åt uppdragsgivaren Ankarsrums samhällsförening. För en utförligare beskrivning se Projektdirektiv bilaga 1.

    1.1 Definitioner och förkortningar

    JSP- Jackson Structured Programming, metod för att beskriva uppbyggnaden av hemsidans olika element innan det övergår i programmeringsfasen.

    2 Beskrivning

    2.1 Omfattning

    Detta är ett delmoment i kursen PPB 300 och vi har efter projektstart minst 240 timmar och max 400 timmar till förfogande. För hela projektet med projektdirektiv, projektplan, slutredovisning för handledare, slutredovisning för uppdragsgivare mm finns ett minimum av 600 arbetstimmar, dvs minimum 200 timmar per projektgruppsmedlem. Ser vi till den verkligt avsatta tiden så blir det 360 timmar att slutföra projektet på från och med den 18/4 2008 då en kick off med projektgruppen inleder projektarbetet. Men för att inte lås oss helt har vi valt att utöka tiden med 40 timmar för att ha en buffert. Ser vi sen till att det normalt sett bara går att utnyttja resurserna till kanske ca 80 procent så blir det verkliga arbetstiden ca 288 timmar, vilket vi har haft i åtanke vid tidsplaneringen.

    I projektet ingår:

    § Att ta fram en design som passar samhällsförenings verksamhet, mål och potentiella användare när det gäller färgval, ramverk och placering av olika element.

    § Att skapa sidan på ett enkelt sätt när det gäller kodning av HTML, CSS, och eventuella JavaScript mm för att på ett enkelt sätt kunna bygga ut sidan i framtiden.

    § Att skapa ett lätthanterligt diskussionsforum

    § Att när sidan är skapad och godkänd av Ankarsrums samhällsförening, lägga upp den på server.

    § Att ge förslag på programvaror som kan vara lämpliga att använda för vidare hantering av hemsidan i samhällsföreningens regi.

    § När sidan är online, ge en kort utbildning, support i handhavande av Internet i stort, samt handhavande av de programvaror som föreslagits för intresserade medlemmar samt webbansvarig utsedd av samhällsföreningen.

    2.2 Projekt-/ produkt-mål.

    Kravspecifikation:

    1. Hemsidan ska heta Ankarsrums samhällsförening och ha adressen; www.ankarsruminfo.se.

    2. Administrationen kommer att ske av utsedd dataansvarig i föreningen.

    3. Funktionalitetskrav:

    · Diskussionsforum

    · Kalender – administreras av webbansvarig.

    · Karta

    · E-mailfunktion

    · Länkfunktioner

    · Kontaktinformation i sidfoten

    4. Hemsidan kommer att bestå av en startsida med länkar till 5st undersidor;

    · Föreningen

    · Evenemang

    · Länkar

    · Turism

    · Kalender

    5. Diskussionsforumet kommer att ligga som en länk under ”Föreningen”, önskvärt vore att få länk till forumet även i undersidorna; Evenemang, Länkar och Turism.

    6. Uppläggning på server skall ske av projektgruppen till bokad plats på Easy Webbhotell.

    7. Vid slutredovisning den 28/5 kl18.30 i Lärcentras lokaler i Ankarsrum kommer den färdiga slutprodukten att presenteras för styrelsen av projekt medlemmar på plats samt uppkoppling via telebild. Vid detta tillfälle kommer även en enklare workshop tillhandahållas där styrelse medlemmarna får en enklare genom gång av slutprodukten.

    2.3 Avgränsning

    § I projektet ingår inte:

    § Att ta fram material till sidan, varken skrift, bild eller annat medium, detta ska tillhandahållas av samhällsföreningen.

    § Att införskaffa serverplats där hemsidan ska lagras, detta görs av samhällsföreningen.

    2.4 Tidplan

    Vi har för projektet satt upp ett antal milstolpar som ska användas för att utvärdera hur projektet ligger till tidsmässigt, samt vara en guide till vilka moment som ska prioriteras. Dessa milstolpar är:

    Milstolpe 1: Godkännande av Layout och designen av hemsidan av projektgruppen som anser sig nöjda med färgval, struktur och layouten av hemsidan. Ska vara klart 23/4.

    Milstolpe 2: Godkännande av utvecklade JSP-diagram över hemsidans startsida samt tillhörande undersidor. Ska vara klart 25/4

    Milstolpe 3: Godkännande av projektgruppen av den utvecklade startsidan. Ska vara klart 2/5

    Milstolpe 4: Godkännande av bilder till undersidorna kommande sidhuvuden. Ska vara klart 30/4

    Milstolpe 5: Godkännande av utvecklade undersidor i hemsidan. Ska vara klart 8/5

    Milstolpe 6: Godkännande av den införda och redigerade gästboken som kommer att fungera som ett enklare kommunikationsforum. Ska vara klart 16/5

    Milstolpe 7: Inlämnandet av Mimaca:s projektrapport. Ska vara klart 16/5

    Milstolpe 8: Hemsidan publicerad på serverplats. Ska vara klart 26/5

    Milstolpe 9: La Grande finale, slutredovisning för styrelsen i Ankarsrums samhällsförening. Ska vara klart 28/5

    För en mer detaljerad tidsplanering se Tidsplanering bilaga 2

    2.5 Kostnad

    Då Ankarsrums samhällsförening själva införskaffar serverplats och tillhandahåller den information som ska publiceras på hemsidan, så kommer ingen uppskattning av kostnader att ske i denna planering. Då projektet är en del i en Högskolekurs, så sker arbetet med att utveckla sidan av projektgruppen helt ideellt.

    2.6 Avslutskriterier

    Vid slutredovisningen den 28/5 kl. 18.30 på Ankarsrums Lärcentra ska hemsidan fullt fungerande presenteras. Hemsidan ska vara upplagd på server på EasyWebbhotell under domännamnet ankarsruminfo.se.

    En enklare genomgång av navigering på hemsidan kommer att genomföras i en workshop där styrelsens medlemmar får testa på projektets slutprodukt.

    2.7 Avvikelser

    För att projektet ska kunna genomföras i sin helhet, så krävs det att det som samhällsföreningen tagit på sig att tillhandahålla, levereras i tid och på ett adekvat sätt. Det krävs också att den kompetensutveckling som sker fortlöpande av projektgruppens deltagare inte drar ut för mycket i tiden. Det krävs också att de överenskommelser som gjorts mellan projektgrupp och samhällsföreningen hålls och att ändringar skall ske i första hand mellan projektledare och uppdragsgivare. Vid ändringar av större karaktär skall även diskussioner föras med hela projektgruppen. Beslut om ändringar ska tas av projektledaren i samråd med projektgruppen. Ändringar som inte av projektledaren anses rymmas inom tidsramen (max 300 timmar) kommer inte kunna genomföras.

    Större ändringar som faller utanför mimacas inplanerade milstolpar(se ovan) i detta projekt kommer inte att kunna utföras.

    2.8 Beroenden

    Då projektgruppen samtidigt läser ytterligare en 7.5 högskolepoängskurs kan konkurrens om tiden mellan kurserna vara en faktor att ta hänsyn till.

    3 Organisation

    Uppdragsgivare: Ankarsrums Samhällsförening ordförande Lena Svahn

    Projektledare: Malin Hanson

    Projektmedlem: Camilla Björklund

    Projektmedlem: Mikael Larsson

    Referensgrupp: Ann Svensson, Kjell Bäckman

    3.1 Beskrivning av ansvar

    3.1.1 Uppdragsgivarens ansvar

    Att förse projektgruppen Mimaca med material till hemsidan.

    Att införskaffa serverplats samt även stå för de, i samband med införskaffandet, kostnader för serverplats och domännamn.

    3.1.2 Projektledarens ansvar

    Att dokumentera allt genom projektets gång.

    Ansvarar för tolkandet av direktivet tillsammans med projektgruppen och uppdragsgivaren så att alla är eniga och direktivet kan fungera som ett styrdokument.

    Att entusiasmera och fördela arbetet.

    Lösa och medla i ev. konflikter.

    Hålla kommunikationen fri och öppen.

    Sköta kontakter med externa uppdragsgivare och uppdragsgivaren.

    Vid större beslut ska hela gruppen, projektledaren och uppdragsgivaren gemensamt komma överens. Annars är det mellan uppdragsgivaren och projektledaren som beslutsgången går.

    Tydliggöra målen för projektgruppen så att alla är införstådda med uppgiften och drar åt samma håll.

    3.1.3 Projektmedlemmars ansvar

    Medverkar i projektplaneringen

    Utför kartläggningar, sammanställningar och analyser mm.

    Utformar förslag

    Medverkar vid en löpande uppföljning av projektet

    Deltar i avrapporteringar

    Redovisar arbetad tid till projektledare dagligen

    3.2 Resurser

    Examinator på kursen PPB300: Ann Svensson, Högskolan Väst

    Handledare på kursen PPB 300: Kjell Bäckman, Högskolan Väst

    Deras ansvar: Att vägleda och ge tips och råd till projektgruppen, i mån av tid, under kursen PPB300

    3.2.1 Uppdragsgivare

    Ankarsrums Samhällsförening genom Lena Svahn.

    3.2.2 Projektgranskare

    Ann Svensson, Examinator, Högskolan Väst

    Kjell Bäckman, Handledare, Högskolan Väst

    3.2.3 Projektledare

    Malin Hanson, student på Kursen PPB300 vid Högskolan Väst.

    3.2.4 Resurspersoner

    Resurspersoner:

    Malin Hanson

    Camilla Björklund

    Mikael Larsson

    Nödvändiga kompetenser:

    Webbprogrammering

    Bildredigering

    Filöverföring

    Ledarkunskaper

    Samarbete

    Projektdokumentation

    Presentation

    3.2.5 Övriga resurser

    Ms Projekt med tillhörande programvara på server Oden i Högskolan Västs Intranät.

    Webbprogrameringsverktyg

    Bildredigeringsverktyg

    Ftp-programvara

    Videokonferensutrustning

    4 Genomförande

    Projektgruppen Mimaca kommer att jobba efter uppsatta milstolpar för att sedan gemensamt godkänna utvecklade delar för att fortsätta och ta sig an nästa milstolpe.

    Täta kontakter hålls med uppdragsgivaren som gett gruppen fria händer vad gäller färgval och layout vi utvecklandet av hemsidan. Uppdragsgivaren är kontinuerligt informerad om gruppens arbete genom hela processen.

    Milstolparna representerar de krav och prioriteringar som projektgruppen anser sig nödvändiga och tidplanderade för att projektets satta tidsram skall kunna hållas.

    Milstolpe 1: Godkännande av Layout och designen av hemsidan av projektgruppen som anser sig nöjda med färgval, struktur och layouten av hemsidan.

    Milstolpe 2: Godkännande av utvecklade JSP-diagram över hemsidans startsida samt tillhörande undersidor.

    Milstolpe 3: Godkännande av projektgruppen av den utvecklade startsidan.

    Milstolpe 4: Godkännande av bilder till undersidorna kommande sidhuvuden.

    Milstolpe 5: Godkännande av utvecklade undersidor i hemsidan.

    Milstolpe 6: Godkännande av den införda och redigerade gästboken som kommer att fungera som ett enklare kommunikationsforum.

    Milstolpe 7: Inlämnandet av Mimaca:s projektrapport.

    Milstolpe 8: Hemsidan publicerad på serverplats.

    Milstolpe 9: La Grande finale, slutredovisning för styrelsen i Ankarsrums samhällsförening.

    4.1 Start av projektet

    En Kick-off kommer att via videokonferens utgöra grunden för projektstarten där redan bekanta projektmedlemmar brainstormar om layout och design.

    Kick-offen startar den 18/4 2008.

    4.2 Beslutspunkt

    I detta projekt finns inga direkta beslutspunkter, däremot kan man se till våra framtagna milstolpar för att se om utvecklingen och tidsplanen håller.

    Ser projektledaren att tidsplanen inte kommer att hålla krävs det omplanering och omprioritering. Se kravspecifikation ovan.

    4.3 Uppföljning/ Rapportering

    Veckovis uppföljning av projektet med referensgrupp, se tidsplanering ovan.

    Redovisning av projektplaneringen kommer att ske den 17 april 2008 för berörda lärare samt vid möte med uppdragsgivaren.

    Slutredovisning för enbart lärare och andra studenter kommer att ske den 21 maj 2008 och presentation för uppdragsgivare kommer att ske den 28 maj 2008.

    Slutrapport kommer att överlämnas i samband med slutredovisning för uppdragsgivare.

    Slutrapporten skall uppdateras löpande under hela projekttiden.

    En utvärdering av projektets genomförande kommer att göras av projektgruppen gemensamt, endast för en intern genomgång.

    Arbetad tid förs av projektledare mot tidspalneringen på av henne framtaget exelldokument samt i projektplaneringsvertyget MS project 2007.

    4.4 Godkännande och leveransplan

    Godkännande kommer att ske vi inplanerat möte den 28 maj då hela hemsidan skall levereras och presenteras. Ett eventuellt godkännande av sidan kommer då att ske och tillika leveransen av det beställda uppdraget.

    4.5 Avslut av projektet

    Projektet skall vara godkänt av uppdragsgivaren: Ankarsrums Samhällsförening.

    Hemsidan ska vara upplagd på server hos EasyWebbhotell under domännamn www.ankarsruminfo.se.

    Dokumentationen ska vara ordnad och samlad i en pärm som ska överlämnas till av styrelsen utsedd webbansvarig.

    5 Nyckelantagande

    Det som styr projektdeltagarnas arbetstid är i första hand andra delmoment inom kursen PPB300 och andra delmoment i andra kurser som projektdeltagarna deltar i. Det som i första hand styr projektets framskridande är att de milstolpar som framtagits uppnås. Om så inte blir fallet så måste en omförhandling ske mellan uppdragsgivare och projektgrupp.

    6 Samverkan

    Samverkan kommer att ske mellan alla inblandade personer i projektgruppen.

    7 Kommunikation

    7.1 Inom projektet

    Kommunikation mellan projektets gruppmedlemmar kommer i första han att ske via videokonferens med hjälp av Marratech. En gemensam projektmapp kommer att skapas på Windows Live SkyDrive, samt gemensamma mappar på MSN. Kontakt med referensgrupp kommer att ske via e-post, MSN, Marratech och telebild. Därutöver används de tekniker som för tillfället kan anses vara till hjälp för projektet.

    7.2 Kommunikationsplan

    En kommunikationplan har framtagits för att säkerställa hur kommunikation mellan inblandade parter ska fortskrida. Se Kommuniaktionsplan bilaga 3

     

    Bilagorna ej publicerade

    //Micke Lidköping vid Vänern