PROJEKTPLAN
Ankarsrums samhällsförenings
Hemsida
webbadress
Projektnamn
Ankarsrums Samhällsförenings hemsida
Fastställt av
Samhällsförening genom Lena Svahn, projektgruppen
Dokumentansvarig
Malin Hanson
Dokumentidentitet
Projektplan
Version
2
Datum
2008-04-17
Status
Godkänd
Dokumenthistorik
Version
Datum
Ändrad av
Utförda förändringar
1
2008-04-09
Malin Hanson
Orginal
2
2008-04-17
Mikael Larsson
Förtydligande av direktiv.
Bilagor införda i innehållsförteckning
Omfattning timmar omräknat och omdefinierat
Milstolpar samt tidsangivelse infört under rubrik Tidplan
Förklaring till kommunikationplan
Punkt tillagd under rubrik projektmedlemmars ansvar
Punkt tillagd under rubriken uppföljning/rapportering
Innehållsförteckning
1.1 Definitioner och förkortningar. 4
4.3 Uppföljning/ Rapportering. 9
4.4 Godkännande och leveransplan.. 10
Bilagor:
Projektdirektiv bilaga 1 elektronisk
Tidsplanering Bilaga 2 Elektronisk
Kommumnikationsplan Bilaga 3 Elektronisk
1 Direktivet
En hemsida ska under en tidsperiod av tio veckor, där projektdirektiv, projektplan, genomförande och slutrapportering ingår, designas och implementeras åt uppdragsgivaren Ankarsrums samhällsförening. För en utförligare beskrivning se Projektdirektiv bilaga 1.
1.1 Definitioner och förkortningar
JSP- Jackson Structured Programming, metod för att beskriva uppbyggnaden av hemsidans olika element innan det övergår i programmeringsfasen.
2 Beskrivning
2.1 Omfattning
Detta är ett delmoment i kursen PPB 300 och vi har efter projektstart minst 240 timmar och max 400 timmar till förfogande. För hela projektet med projektdirektiv, projektplan, slutredovisning för handledare, slutredovisning för uppdragsgivare mm finns ett minimum av 600 arbetstimmar, dvs minimum 200 timmar per projektgruppsmedlem. Ser vi till den verkligt avsatta tiden så blir det 360 timmar att slutföra projektet på från och med den 18/4 2008 då en kick off med projektgruppen inleder projektarbetet. Men för att inte lås oss helt har vi valt att utöka tiden med 40 timmar för att ha en buffert. Ser vi sen till att det normalt sett bara går att utnyttja resurserna till kanske ca 80 procent så blir det verkliga arbetstiden ca 288 timmar, vilket vi har haft i åtanke vid tidsplaneringen.
I projektet ingår:
§ Att ta fram en design som passar samhällsförenings verksamhet, mål och potentiella användare när det gäller färgval, ramverk och placering av olika element.
§ Att skapa sidan på ett enkelt sätt när det gäller kodning av HTML, CSS, och eventuella JavaScript mm för att på ett enkelt sätt kunna bygga ut sidan i framtiden.
§ Att skapa ett lätthanterligt diskussionsforum
§ Att när sidan är skapad och godkänd av Ankarsrums samhällsförening, lägga upp den på server.
§ Att ge förslag på programvaror som kan vara lämpliga att använda för vidare hantering av hemsidan i samhällsföreningens regi.
§ När sidan är online, ge en kort utbildning, support i handhavande av Internet i stort, samt handhavande av de programvaror som föreslagits för intresserade medlemmar samt webbansvarig utsedd av samhällsföreningen.
2.2 Projekt-/ produkt-mål.
Kravspecifikation:
1. Hemsidan ska heta Ankarsrums samhällsförening och ha adressen; www.ankarsruminfo.se.
2. Administrationen kommer att ske av utsedd dataansvarig i föreningen.
3. Funktionalitetskrav:
· Diskussionsforum
· Kalender – administreras av webbansvarig.
· Karta
· E-mailfunktion
· Länkfunktioner
· Kontaktinformation i sidfoten
4. Hemsidan kommer att bestå av en startsida med länkar till 5st undersidor;
· Föreningen
· Evenemang
· Länkar
· Turism
· Kalender
5. Diskussionsforumet kommer att ligga som en länk under ”Föreningen”, önskvärt vore att få länk till forumet även i undersidorna; Evenemang, Länkar och Turism.
6. Uppläggning på server skall ske av projektgruppen till bokad plats på Easy Webbhotell.
7. Vid slutredovisning den 28/5 kl18.30 i Lärcentras lokaler i Ankarsrum kommer den färdiga slutprodukten att presenteras för styrelsen av projekt medlemmar på plats samt uppkoppling via telebild. Vid detta tillfälle kommer även en enklare workshop tillhandahållas där styrelse medlemmarna får en enklare genom gång av slutprodukten.
2.3 Avgränsning
§ I projektet ingår inte:
§ Att ta fram material till sidan, varken skrift, bild eller annat medium, detta ska tillhandahållas av samhällsföreningen.
§ Att införskaffa serverplats där hemsidan ska lagras, detta görs av samhällsföreningen.
2.4 Tidplan
Vi har för projektet satt upp ett antal milstolpar som ska användas för att utvärdera hur projektet ligger till tidsmässigt, samt vara en guide till vilka moment som ska prioriteras. Dessa milstolpar är:
Milstolpe 1: Godkännande av Layout och designen av hemsidan av projektgruppen som anser sig nöjda med färgval, struktur och layouten av hemsidan. Ska vara klart 23/4.
Milstolpe 2: Godkännande av utvecklade JSP-diagram över hemsidans startsida samt tillhörande undersidor. Ska vara klart 25/4
Milstolpe 3: Godkännande av projektgruppen av den utvecklade startsidan. Ska vara klart 2/5
Milstolpe 4: Godkännande av bilder till undersidorna kommande sidhuvuden. Ska vara klart 30/4
Milstolpe 5: Godkännande av utvecklade undersidor i hemsidan. Ska vara klart 8/5
Milstolpe 6: Godkännande av den införda och redigerade gästboken som kommer att fungera som ett enklare kommunikationsforum. Ska vara klart 16/5
Milstolpe 7: Inlämnandet av Mimaca:s projektrapport. Ska vara klart 16/5
Milstolpe 8: Hemsidan publicerad på serverplats. Ska vara klart 26/5
Milstolpe 9: La Grande finale, slutredovisning för styrelsen i Ankarsrums samhällsförening. Ska vara klart 28/5
För en mer detaljerad tidsplanering se Tidsplanering bilaga 2
2.5 Kostnad
Då Ankarsrums samhällsförening själva införskaffar serverplats och tillhandahåller den information som ska publiceras på hemsidan, så kommer ingen uppskattning av kostnader att ske i denna planering. Då projektet är en del i en Högskolekurs, så sker arbetet med att utveckla sidan av projektgruppen helt ideellt.
2.6 Avslutskriterier
Vid slutredovisningen den 28/5 kl. 18.30 på Ankarsrums Lärcentra ska hemsidan fullt fungerande presenteras. Hemsidan ska vara upplagd på server på EasyWebbhotell under domännamnet ankarsruminfo.se.
En enklare genomgång av navigering på hemsidan kommer att genomföras i en workshop där styrelsens medlemmar får testa på projektets slutprodukt.
2.7 Avvikelser
För att projektet ska kunna genomföras i sin helhet, så krävs det att det som samhällsföreningen tagit på sig att tillhandahålla, levereras i tid och på ett adekvat sätt. Det krävs också att den kompetensutveckling som sker fortlöpande av projektgruppens deltagare inte drar ut för mycket i tiden. Det krävs också att de överenskommelser som gjorts mellan projektgrupp och samhällsföreningen hålls och att ändringar skall ske i första hand mellan projektledare och uppdragsgivare. Vid ändringar av större karaktär skall även diskussioner föras med hela projektgruppen. Beslut om ändringar ska tas av projektledaren i samråd med projektgruppen. Ändringar som inte av projektledaren anses rymmas inom tidsramen (max 300 timmar) kommer inte kunna genomföras.
Större ändringar som faller utanför mimacas inplanerade milstolpar(se ovan) i detta projekt kommer inte att kunna utföras.
2.8 Beroenden
Då projektgruppen samtidigt läser ytterligare en 7.5 högskolepoängskurs kan konkurrens om tiden mellan kurserna vara en faktor att ta hänsyn till.
3 Organisation
Uppdragsgivare: Ankarsrums Samhällsförening ordförande Lena Svahn
Projektledare: Malin Hanson
Projektmedlem: Camilla Björklund
Projektmedlem: Mikael Larsson
Referensgrupp: Ann Svensson, Kjell Bäckman
3.1 Beskrivning av ansvar
3.1.1 Uppdragsgivarens ansvar
Att förse projektgruppen Mimaca med material till hemsidan.
Att införskaffa serverplats samt även stå för de, i samband med införskaffandet, kostnader för serverplats och domännamn.
3.1.2 Projektledarens ansvar
Att dokumentera allt genom projektets gång.
Ansvarar för tolkandet av direktivet tillsammans med projektgruppen och uppdragsgivaren så att alla är eniga och direktivet kan fungera som ett styrdokument.
Att entusiasmera och fördela arbetet.
Lösa och medla i ev. konflikter.
Hålla kommunikationen fri och öppen.
Sköta kontakter med externa uppdragsgivare och uppdragsgivaren.
Vid större beslut ska hela gruppen, projektledaren och uppdragsgivaren gemensamt komma överens. Annars är det mellan uppdragsgivaren och projektledaren som beslutsgången går.
Tydliggöra målen för projektgruppen så att alla är införstådda med uppgiften och drar åt samma håll.
3.1.3 Projektmedlemmars ansvar
Medverkar i projektplaneringen
Utför kartläggningar, sammanställningar och analyser mm.
Utformar förslag
Medverkar vid en löpande uppföljning av projektet
Deltar i avrapporteringar
Redovisar arbetad tid till projektledare dagligen
3.2 Resurser
Examinator på kursen PPB300: Ann Svensson, Högskolan Väst
Handledare på kursen PPB 300: Kjell Bäckman, Högskolan Väst
Deras ansvar: Att vägleda och ge tips och råd till projektgruppen, i mån av tid, under kursen PPB300
3.2.1 Uppdragsgivare
Ankarsrums Samhällsförening genom Lena Svahn.
3.2.2 Projektgranskare
Ann Svensson, Examinator, Högskolan Väst
Kjell Bäckman, Handledare, Högskolan Väst
3.2.3 Projektledare
Malin Hanson, student på Kursen PPB300 vid Högskolan Väst.
3.2.4 Resurspersoner
Resurspersoner:
Malin Hanson
Camilla Björklund
Mikael Larsson
Nödvändiga kompetenser:
Webbprogrammering
Bildredigering
Filöverföring
Ledarkunskaper
Samarbete
Projektdokumentation
Presentation
3.2.5 Övriga resurser
Ms Projekt med tillhörande programvara på server Oden i Högskolan Västs Intranät.
Webbprogrameringsverktyg
Bildredigeringsverktyg
Ftp-programvara
Videokonferensutrustning
4 Genomförande
Projektgruppen Mimaca kommer att jobba efter uppsatta milstolpar för att sedan gemensamt godkänna utvecklade delar för att fortsätta och ta sig an nästa milstolpe.
Täta kontakter hålls med uppdragsgivaren som gett gruppen fria händer vad gäller färgval och layout vi utvecklandet av hemsidan. Uppdragsgivaren är kontinuerligt informerad om gruppens arbete genom hela processen.
Milstolparna representerar de krav och prioriteringar som projektgruppen anser sig nödvändiga och tidplanderade för att projektets satta tidsram skall kunna hållas.
Milstolpe 1: Godkännande av Layout och designen av hemsidan av projektgruppen som anser sig nöjda med färgval, struktur och layouten av hemsidan.
Milstolpe 2: Godkännande av utvecklade JSP-diagram över hemsidans startsida samt tillhörande undersidor.
Milstolpe 3: Godkännande av projektgruppen av den utvecklade startsidan.
Milstolpe 4: Godkännande av bilder till undersidorna kommande sidhuvuden.
Milstolpe 5: Godkännande av utvecklade undersidor i hemsidan.
Milstolpe 6: Godkännande av den införda och redigerade gästboken som kommer att fungera som ett enklare kommunikationsforum.
Milstolpe 7: Inlämnandet av Mimaca:s projektrapport.
Milstolpe 8: Hemsidan publicerad på serverplats.
Milstolpe 9: La Grande finale, slutredovisning för styrelsen i Ankarsrums samhällsförening.
4.1 Start av projektet
En Kick-off kommer att via videokonferens utgöra grunden för projektstarten där redan bekanta projektmedlemmar brainstormar om layout och design.
Kick-offen startar den 18/4 2008.
4.2 Beslutspunkt
I detta projekt finns inga direkta beslutspunkter, däremot kan man se till våra framtagna milstolpar för att se om utvecklingen och tidsplanen håller.
Ser projektledaren att tidsplanen inte kommer att hålla krävs det omplanering och omprioritering. Se kravspecifikation ovan.
4.3 Uppföljning/ Rapportering
Veckovis uppföljning av projektet med referensgrupp, se tidsplanering ovan.
Redovisning av projektplaneringen kommer att ske den 17 april 2008 för berörda lärare samt vid möte med uppdragsgivaren.
Slutredovisning för enbart lärare och andra studenter kommer att ske den 21 maj 2008 och presentation för uppdragsgivare kommer att ske den 28 maj 2008.
Slutrapport kommer att överlämnas i samband med slutredovisning för uppdragsgivare.
Slutrapporten skall uppdateras löpande under hela projekttiden.
En utvärdering av projektets genomförande kommer att göras av projektgruppen gemensamt, endast för en intern genomgång.
Arbetad tid förs av projektledare mot tidspalneringen på av henne framtaget exelldokument samt i projektplaneringsvertyget MS project 2007.
4.4 Godkännande och leveransplan
Godkännande kommer att ske vi inplanerat möte den 28 maj då hela hemsidan skall levereras och presenteras. Ett eventuellt godkännande av sidan kommer då att ske och tillika leveransen av det beställda uppdraget.
4.5 Avslut av projektet
Projektet skall vara godkänt av uppdragsgivaren: Ankarsrums Samhällsförening.
Hemsidan ska vara upplagd på server hos EasyWebbhotell under domännamn www.ankarsruminfo.se.
Dokumentationen ska vara ordnad och samlad i en pärm som ska överlämnas till av styrelsen utsedd webbansvarig.
5 Nyckelantagande
Det som styr projektdeltagarnas arbetstid är i första hand andra delmoment inom kursen PPB300 och andra delmoment i andra kurser som projektdeltagarna deltar i. Det som i första hand styr projektets framskridande är att de milstolpar som framtagits uppnås. Om så inte blir fallet så måste en omförhandling ske mellan uppdragsgivare och projektgrupp.
6 Samverkan
Samverkan kommer att ske mellan alla inblandade personer i projektgruppen.
7 Kommunikation
7.1 Inom projektet
Kommunikation mellan projektets gruppmedlemmar kommer i första han att ske via videokonferens med hjälp av Marratech. En gemensam projektmapp kommer att skapas på Windows Live SkyDrive, samt gemensamma mappar på MSN. Kontakt med referensgrupp kommer att ske via e-post, MSN, Marratech och telebild. Därutöver används de tekniker som för tillfället kan anses vara till hjälp för projektet.
7.2 Kommunikationsplan
En kommunikationplan har framtagits för att säkerställa hur kommunikation mellan inblandade parter ska fortskrida. Se Kommuniaktionsplan bilaga 3
Bilagorna ej publicerade
//Micke Lidköping vid Vänern
|