Nu publiceras slutrapporten i kursen PPB300 samt projketarbetet.
SLUTRAPPORT
Hemsida
Ankarsrums Samhällsförening
webbadress
www.ankarsruminfo.se
Projektnamn
Ankarsrums Samhällsförenings hemsida
Fastställt av
Projektgruppen Mimaca
Dokumentansvarig
Malin Hanson
Dokumentidentitet
Slutrapport
Version
1
Datum
2008-05-19
Status
Innehållsförteckning
1 Sammanfattning...................................................................................................................................... 3
2 Inledning....................................................................................................................................................... 4
2.1 Avgränsningar.................................................................................................................................... 4
2.2 Hur projektet genomförts och dokumenterats................................................................ 4
2.3 Målgrupp för rapporten............................................................................................................... 4
2.4 Definitioner och förkortningar................................................................................................ 4
3 Beskrivning av projektet................................................................................................................. 6
3.1 Bakgrund............................................................................................................................................... 6
3.2 Syfte....................................................................................................................................................... 6
3.3 Projektets målsättning................................................................................................................ 6
3.4 Projektorganisationen.................................................................................................................. 6
3.5 Tidplan................................................................................................................................................... 6
4 Projektets genomförande.............................................................................................................. 8
4.1 Metod..................................................................................................................................................... 8
4.2 Genomförande.................................................................................................................................... 8
4.2.1 Val av Verktyg................................................................................................................................... 8
4.2.2 Projektdirektiv.................................................................................................................................. 8
4.2.3 Projektplanering.............................................................................................................................. 8
4.2.4 Rapporteringen................................................................................................................................. 9
4.2.5 Uppföljning........................................................................................................................................ 9
4.2.6 Avstämning projektgrupp & uppdragsgivare............................................................................. 9
5 Resultatet................................................................................................................................................. 10
5.1 Övergripande resultat................................................................................................................ 10
5.1.1 Design & layout............................................................................................................................. 10
5.1.2 Indexsida.......................................................................................................................................... 10
5.1.3 Undersidor....................................................................................................................................... 10
5.1.4 Diskussionsforum........................................................................................................................... 10
5.1.5 Kalender.......................................................................................................................................... 11
5.1.6 Serverpublicering.......................................................................................................................... 11
5.1.7 Misslyckanden................................................................................................................................ 11
5.1.8 Återstår............................................................................................................................................. 11
6 Erfarenheter från projektet..................................................................................................... 12
6.1 Svårigheter........................................................................................................................................ 12
6.2 Misstag................................................................................................................................................. 12
6.3 Utvärdering/ uppföljning............................................................................................................ 12
6.4 Förslag på vidareutveckling av sidan................................................................................... 12
7 Referenser................................................................................................................................................. 13
8 Bilagor........................................................................................................................................................ 14
1 Sammanfattning
Projektgruppen Mimaca har i kursen projektarbete och projektmetodik (PPB 300) fått i uppdrag att under 10 veckor utveckla en hemsida åt Ankarsrums Samhällsförening. Syftet och målet med hemsidan är att underlätta kommunikationen mellan medlemmar i samhällsföreningen och att nå ut till övriga intressenter med information om föreningen och samhället. Resultatet är en hemsida med funktionalitet för att kunna kommunicera med styrelsemedlemmar och informera om planerade aktiviteter i en kalender, information om kommande evenemang etc, och ett diskussionsforum där en dialog kan föras online. Allt detta för att mer tidsenligt anpassa organisationens verksamhet och underlätta styrelsens arbete. Hemsidan till Ankarsrums Samhällsförening finns publicerad på adressen: www.ankarsruminfo.se Förvaltningen av sidan kommer att fortsätta i Samhällföreningens regi efter avslutat projekt.
2 Inledning
2.1 Avgränsningar
Rapporten sammanfattar det arbete som skett inom ramen för kursen PPB 300 med tonvikt på projektmetodik samt projektet Ankarsrums Samhällsförenings hemsida.
Rapporten innehåller projektets olika faser som löpt genom hela projektet.
Redovisning av projektgruppens sammansättning och arbetsrutiner/sätt, avstämningar och uppföljningar.
2.2 Hur projektet genomförts och dokumenterats
Resultatet presenteras utifrån de olika delar som ingått i konstruktionen av hemsidan.
Våra erfarenheter under resans gång kommer att presenteras och reflekteras över.
Någon redogörelse över det detaljerade kodningsarbetet kommer inte ingå i slutrapporten, inte heller den tekniska beskrivningen av uppbyggnaden av hemsidan, dessa kommer för den intresserade att skickas med som bilagor. Någon utvärdering av projektgruppens interna arbete kommer inte att redovisas.
2.3 Målgrupp för rapporten
Samhällsföreningens styrelse och medlemmar är vårt huvudfokus för denna rapport då detta är uppdragsgivaren för hela projektet. Då vi läser denna kurs; PPB300 mot Högskolan Väst och detta material kommer ingå i vår examinationsbedömning kommer även följande målgrupp; Opponentgruppen/Referensgruppen att vara intresserade av att ta del av denna rapport.
2.4 Definitioner och förkortningar
Här följer några korta förklaringar till vissa förkortningar som kan förekomma i rapporten.
Css: Cascading Style Sheets (CSS, på svenska stilmall) är ett språk som beskriver presentationsstilen för ett strukturerat dokument som till exempel typsnitt, textstorlek och färg. Tekniken är ett sätt att anpassa dokumentet med hänsyn till datortyp, skärmupplösning, färgdjup och installerade typsnitt
JSP: Jackson Structured Programming, JSP, är en metod för att strukturera datorprogram, som utvecklades på 1970-talet av Michael Jackson. Metoden går i korthet ut på att ett programs struktur ska spegla strukturen hos de data som programmet hanterar. Kallas ibland elakt för Jävligt Strulig Programmering.
JavaScript: JavaScript är ett proceduralt och objektorienterat skriptspråk, utvecklat av Netscape, som främst används på klientsidan i webbtillämpningar, det vill säga exekveras i en webbläsare. Då JavaScript används i webbläsare arbetar det mot ett gränssnitt som kallas Document Object Model (DOM). Vanligtvis inbäddas JavaScript i, eller inkluderas från, HTML-sidor. Exempel på användningsområden är kontroll av ifyllda fält innan formulär skickas till en server, funktioner för att visa eller dölja delar av en sida och växling av annonsbilder med visst intervall.
Marratech: Marratech är ett svenskt företag som tillverkade programvara avsedd för webbkonferenser. I Marratech kopplar du upp dig och kan sedan dela på en whiteboard, se varandra via webkamera, höra varandra samt visa webbsidor.
Html: HTML är ett format där dokumentets struktur och logik bestäms av författaren, medan läsaren styr hur texten kommer att presenteras. Numera är det dock vanligt att författaren själv styr presentationen av dokumentet med så kallade stilmallar, CSS. Tillägg programmerade i skriptspråk (exempelvis JavaScript) används ibland för att skapa dynamiska och interaktiva webbplatser.
GANTT chart: Ett flödesschema för att beskriva olika faser i ett projektarbetes gång. Grafisk layout i form av ett stolpdiagram horisontellt som löper med en tidsaxel för att planera in aktiviteter.
SPAM: Skräppost eller spam är oönskade reklamutskick, bedrägeriförsök eller utskick av datorvirus via elektroniska medier, vanligast förekommande i e-post. På engelska förekommer även synonymerna UCE (unsolicited commerical e-mail, "oönskad kommersiell e-post") och UBE (unsolicited bulk e-mail, "oönskade massutskick av e-post"). Termen brukar också användas för att beskriva inlägg och meddelanden, på till exempelvis Internetforum eller chatsidor, som innehåller nonsens eller andra onödigheter för att förstöra, vanligtvis genom att de upprepas i massantal. Svenska datatermgruppen rekommenderar skräppost, men accepterar även spam
PHP: PHP, rekursiv akronym för PHP: Hypertext Preprocessor, är ett populärt skriptspråk som främst körs på webbservrar för att driva internetsajter med dynamiskt innehåll (det vill säga innehåll som genereras från till exempel databas eller besökarens formulärdata). Skriptspråket är populärt och jämförs ofta med ASP
ASP: ASP, Active Server Pages, är en teknik utvecklad av Microsoft för att kunna baka in programkod (ASP-kod) i HTML-koden i webbsidor. ASP används för att skapa dynamiska webbsidor och webbapplikationer, exempelvis genom att läsa och skriva information till databaser. ASP-koden tolkas av webbservern som sedan levererar vanlig HTML-kod till webbläsaren, därav är ASP-koden inte synlig för användaren. ASP-kod kallas för "server-side script", till skillnad från "client-side script", som tolkas av användarens webbläsare (exempelvis JavaScript).
3 Beskrivning av projektet
3.1 Bakgrund
Ankarsrum är ett litet samhälle med ca 3000 invånare 2,5 mil utanför Västervik där ett flertal små ideella föreningar finns. Samhällsföreningen är en av dem och tanken är att på sikt kunna få till en samlingsportal på Internet för att enklare kunna samarbeta över föreningsgränserna. Samhällsföreningen har i dagsläget ingen teknisk utrustning eller möjlighet att informera samhällets invånare eller medlemmar om föreningens arbete och evenemang. Byns anslagstavlor och ev. någon annons i den lokala tidningen är den enda informationsspridning som finns idag, förutom den berömda djungeltelegrafen. Detta förfaringssätt anses från föreningen vara tungrott och otidsenligt. Föreningens styrelse har därför diskuterat möjligheten att gå online för att underlätta hanteringen.
3.2 Syfte
Syftet med projektet är att föreningen ska kunna administreras enklare inom föreningen och att nå ut till en större grupp samhällsinvånare samt även till andra potentiella besökare. Visionen är att i framtiden använda hemsidan som en samlingsportal för att främja samarbete mellan företag och föreningar i samhället.
3.3 Projektets målsättning
Målsättningen med projektet var att skapa en hemsida som uppfyllde den med uppdragsgivaren utarbetade kravspecifikationen. Hemsidan skulle skapas inom angiven tidsram(kostnader fanns inga) och publiceras på server innan presentationen för uppdragsgivaren.
3.4 Projektorganisationen
Uppdragsgivare är Ankarsrums Samhällsförening genom ordförande Lena Svahn
Projektgruppen Mimaca som består av:
Malin Hanson (projektledare), Camilla Björklund och Mikael Larsson
Referensgrupp: Ann Svensson
Tillsättande av gruppen gav sig naturlig då vi är de enda kvarvarande studenterna på programmet It-användning och samhällsutveckling startår 2006. Gruppen kände varandra sedan tidigare och var vana vid arbete virtuellt i videokonferens klienten; Marratech.
Projektledaren utsågs för att hon fanns på plats på orten där uppdragsgivaren finns.
3.5 Tidplan
Kursen PPB300 mot Högskolan Väst som detta projekt ingår i började den 26 mars och avslutas den 30 maj. Projektetstarten för Samhällsföreningen startade den18 april 2008 och avslutas 28 maj 2008. Direktivet och projektplaneringen utanfördes innan den 18 april. Utfallet gentemot tidsplaneringen har i stort sett överensstämt. De avvikelser som dock förekommit härrör från de tidigare svårigheter Mimaca haft med programvaran MS-projects funktionalitet. Uppföljning, rapportering har inte kunnat utföras som planerat utan tagit större del än planerat. Gruppen har dock löst dokumentationen med andra programvaror. Att dessa problem inte har påverkat slutförandet av projektet har till stor del täckts upp av de inplanerade bufferttider som avsattes tidigt i projektet samt återanvändning av redan programmerade kodbitar.
Slutdatum
Enligt plan
Aktivitet
Verkligt slutdatum
Avvikelse
Orsak
18/4
Tidsplanering
18/4
X
X
23/4
Godkännande av
Design & Layout
24/4
+1 dag
Kompetensutveckling
i Ms-projekt
28/4
Godkännande av
detaljplanering
23/4
-3dagar
Vi gjorde detaljplan.
Före layouten
2/5
Godkänd start/
indexsida
8/5
+3dagar
Teknikstrul, samt Konstruktion av undersidor före pga. bildredigeringen av sidhuvudena till undersidorna blev klara före länkbilderna på indexsidan
5/5
Godkända bilder till sidhuvud
29/4
– 6 dagar
Samhällsförening fick bilder av
Fotograf för editering. Ville ha sidhuvudena klara innan skapandet av sidor. Vi visste dessa skulle ta tid och kraft.
13/5
Godkända
Undersidor
12/5
– 1dag
Återanvändning av kodmaterial
Förkortade vår avsatta tid
15/5
Godkända
Gästbok
9/5
– 4 dagar
Externa tjänster som tog kortare tid att redigera än planerat
19/5
Inlämning projektrapport
19/5
X
X
Tidsplan för direktiv se bilaga ; Projektdirektiv
Tidsplan för projekt se bilaga ; Tidsplan
4 Projektets genomförande
4.1 Metod
Under projektets gång har vi utgått ifrån projektmetodiken ifrån böckerna Effektivt projektarbete av Jan Wisén och Börje Lindholm och arbeta i projekt av Sven Eklund som var dem angivna kurslitteraturen. Projektarbetet har innefattat de olika delarna som förstudie, övergripande projektplanering, detaljerad projektplanering, projektstart som inleddes med en kickoff, utvärdering av projektet samt en projektavslutning med en presentation och workshop för uppdragsgivaren. Under projektets gång har vi även haft handledningar och löpande dokumentering.
4.2 Genomförande
Projektgruppen Mimaca påbörjade projektarbetet med att skaffa sig en bild av Ankarsrums Samhällsförening för att förstå deras behov och önskemål för hemsidan som skulle utvecklas. Därefter utformades projektdirektivet tillsammans med uppdragsgivaren. Efter godkänt direktiv togs en projektplanering fram. Under projektets gång har uppföljning och rapportering skötts löpande mot uppställd planering. När milstolparna i planeringen uppnåtts, har så en avstämning med uppdragsgivare skett, för att under hela projekttiden ha en gemensam syn på projektets genomförande.
4.2.1 Val av Verktyg
Då det i detta projekt inte ingick någon ekonomisk budget, alltså inga medel att införskaffa programvaror eller liknande, så valdes verktyg som fanns att tillgå gratis på Internet. Önskvärt hade varit att ha tillgång till mer sofistikerade verktyg för att då haft tillgång till funktioner för kodning och bildredigering som kunde gett ett bättre resultat.
Vi har använt oss av:
MS-project 2007: Projektplaneringsverktyg
Excell: Kalkyleringsvertyg
Word: Ordbehandlingsverktyg
Eversoftfirstpage: HTML, CSS, JavaScript editor
SmartFTPclient: Filuppladdningsverktyg
Gimp: Bildredigeringsverktyg
C-pick: Färgvalsvertyg
4.2.2 Projektdirektiv
Projektdirektivet togs fram i samråd mellan uppdragsgivare och projektgrupp. Det är detta direktiv som sedan legat till grund för det fortsatta arbetet med planering och projektering. Direktivet har på inga sätt frångåtts utan de överenskommelser som i direktiv tagits har följts.
4.2.3 Projektplanering
Projektplaneringen utgick från direktivet samt den tidgräns som i detta projekt var givet, inte från uppdragsgivaren, utan från den tidsgräns som var satt i den kurs som detta projekt ingår i som en del. Som projektplaneringsvertyg valdes inledningsvis MS Project. Tanken var att detta program skulle fungera som planerings, uppföljnings samt rapporteringsvertyg. Men då problem ganska snart uppstod med denna programvara, så blev det tvunget att gå ifrån detta verktyg. Istället användes detta enbart för att övergripande planera projektet och för att få fram ett så kallat GANTT-schema. Detta schema var till en stor hjälp för att få en översikt över projektet samt att det underlättade hanteringen av de milstolpar som fastställdes under planeringsfasen. I projektplaneringen ingick även att ta fram en kravspecifikation där alla de delar som skulle ingå på sidan specificerades.
Utifrån de framtagna översiktsbilderna av layout och design vidareutvecklades en övergripande beskrivning om vad som skulle ingå på respektive lager som laddades in på hemsidan. För uppbyggnad av hemsidan har vi använt oss av HTML-kod vilket är märkspråket och en webbstandard för strukturerad text, hypertext, media och inbyggda objekt på webbsidor. För att styra presentationen av hemsidan har vi använt oss utav en stilmall, en så kallad CSS. Från CSS:en styrs färger, teckensnitt, placeringar av text och bilder etc. För att skapa den dynamiska sidan använder vi oss utav skriptspråket JavaScript.
4.2.4 Rapporteringen
Löpande rapportering har skett veckovis mot uppdragsgivaren samt att den interna rapporteringen inom projektet har skett dagligen. Alla dokument som hör till projektet finns samlade i en pärm som kommer att överlämnas till samhällsföreningen vid slutredovisningen den 28 maj.
4.2.5 Uppföljning
Ms projekt har orsakat oss en massa strul då vi försökt att använda verktyget för att rapportera emot samt att följa upp löpande tidsplan. Då vi inte lyckats få detta att fungera beroende på olika teknikaliteter och serverproblem löste vi det genom att projektledaren dokumenterade det löpande arbetet dag för dag i en dagbok i Ms Word som kommer att skickas med som bilaga. Tidrapporteringen för varje medlem har gjorts efter samma rutiner men förts i ett Excel dokument. Detta medföljer som bilaga.
Erfarenheter i gruppen av konstruktion av hemsidor har gjort att man klarat skapandet av hemsidan inom den planerade tidsramen men avvikelser har skett i planeringen då omkastningar av planerade aktiviteter skett, dels pga. av material inkommet/uteblivet från Samhällsföreningen samt för att passa in i det löpande arbetet. Har dessutom kreativiteten flödat när vi jobbat med en planerad aktivitet och vi har fortsatt in i en ickeplanerad så har denna fått tagit tid och istället har vi kastat om aktiviteter.
4.2.6 Avstämning projektgrupp & uppdragsgivare
Avstämning mot planerad tidsplan har skett dock inte i den ordning som planerats.
Konstruktionen av hemsidan har dock skett inom planerad och föreskriven tid.
För att se avvikelser och omkastningar i tidsplanen, se ovan TIDSPLAN.
Kontinuerlig kontakt med uppdragsgivaren då sidan visats upp för denne. Projektledaren har även varit med på två stycken styrelsemöten där arbetets fortskridande presenterats. Presentationerna har skett med hjälp av power point och den av Mimaca framtagna design & layoutbeskrivningen.
5 Resultatet
5.1 Övergripande resultat
En hemsida har tagits fram enligt det direktiv som inledningsvis tagits fram gemensamt. Den har konstruerats enligt de nämnda krav som vidareutvecklades i kravspecifikationen i projektplanen. Ytterligare funktionalitet i form av en kalender har lagts till efter önskemål från uppdragsgivaren. Detta godkändes av projektgruppen då aktiviteten rymdes inom tidsplanen och dels för att en kalender enkelt gick att infoga från en extern leverantör.
5.1.1 Design & layout
Sidan har utvecklats för att få ett lättöverskådligt användargränssnitt. Färger och layout har huvudsakligen beslutats av Mimaca då samhällsföreningen inte hade några egentliga åsikter om detta. Samhällsföreningens logotyp, Den gula och blå smedgubben har i stort fått bestämma färgvalet på sidan. Logotypen har infogats i sidhuvudenas bilder tillsamman med texten Ankarsrums Samhällsförening. Samhällsföreningen har fått bilder av fotografen Leif Sylvan som har redigerats för att passa indexsidans länkar till undersidorna, vars bilder återkommer i undersidans sidhuvud. Mimaca började redan under kickoffen att ta fram ett design och layout dokument som har fungerat som en guide genom hela projektet.
5.1.2 Indexsida
Föreningens indexsida är skapad med ett enkelt gränssnitt där den ovana användare ska få en god överblick över den information som föreningen erbjuder. Länkbilder med text som leder till undersidorna. I sidfoten finns information och länkar om kontaktperson etc. samt e-mail funktioner till föreningen och föreningens webbansvarige.
5.1.3 Undersidor
Mimaca hade fria händer att utveckla sidan för att passa föreningens behov. Vi har effektivt återanvänt kod som har modifierats för att stämma överens med det design och layoutdokument som tagits fram. Vi har valt att programmera sidan med lager för att det gör att hela sidan laddas ner till besökarens dator . Därefter går det snabbare att navigera sig genom de olika lagrens presenterade information. Detta sätt att koda en hemsida underlättar fortsatt utveckling av hemsidan. Det är enkelt att lägga till/ta bort sidor och lager. Stor del av designen och layouten styrs från stilmallen. Stilmallen- CSS:en innehåller färgval och positioneringskod för text och bilder vilket gör det enkelt att ändra utseende på sidan om så önskas. Dynamiken styrs av ett JavaScript. Ett script styr senaste uppdateringen på de olika sidorna, ett annat styr visningen av sidornas olika lager.
5.1.4 Diskussionsforum
Direktivet presenterar krav på ett lätthanterligt diskussionsforum vilket Mimaca anser sig ha uppfyllt. Diskussionsforum har skapats för att underlätta kommunikationen mellan styrelsen och övriga medlemmar. Här kan man enkelt gå in och skriva kortare meddelanden som alla kan läsa. Diskussionsforumet ligger efter önskemål som en länk under sidorna förening, evenemang, turism och länkar.
Då gruppens programmeringskunskaper inom skriptspråken PHP och ASP är bristfälliga skapades sidan utifrån en extern leverantör på Internet. Vi granskade flertalet av dem som erbjuder denna lätthanterliga tjänst och det slutgiltiga valet blev Gastbok.net med adressen: http://www.gastbok.net
Den största anledningen till att vi valde denna var att den var gratis och lätt att administrera. Dessutom gick den att infoga i samhällsföreningens hemsida samt att design och layout inställningar kunde anpassas efter eget önskemål. Diskussionsforumslänken leder till gastbok.net egen server och de tillhandahåller ett intelligent skräppostfilter så kallat spamskydd. Adressen till den skapade gästboken som ligger på Ankarsrums Samhällsförenings hemsida är: http://www.gastbok.net/gastbok/?gb=903
5.1.5 Kalender
För att tillgodose samhällsföreningens önskemål på en kalender där inplanerade aktiviteter och evenemang ska presenteras valdes en extern leverantör som tillhandahåller en kostnadsfri tjänst. Detta för att programmeringskunskaperna inom skriptspråken PHP och ASP är bristfälliga i projektgruppen.
Flertalet aspekter övervägdes vid valet av kalender. En förutsättning var att den var enkel att administrera och bra säkerhet för tilldelning av rättigheter för att skapa, redigera och läsa kalendern När administratören loggar in finns en bra guide som enkelt förklarar hur kalendern kan visas och redigeras. Kalenderlänken leder till calenders.net egen server: http://www.calendars.net. Samhällsföreningens egen kalender har adressen: http://www.my.calendars.net/kalenderarum.
5.1.6 Serverpublicering
Serverpubliceringen på easywebbhotell var enkelt att genomföra. Man möts av en guide till en progamvara som sköter uppladdning och uppdatering av hemsidan. SmartFTP Client är den application som easy har en länk till som använts för detta. Easy har en enkel och bra guide att följa när nedladdningen sker till den egna datorn där redigering och uppladdning till server ska ske.
5.1.7 Misslyckanden
Att full funktionalitet i alla webbläsare inte uppnåtts. Se misstag nedan.
5.1.8 Återstår
Lösa funktionaliteten i alla webbläsare.
6 Erfarenheter från projektet
6.1 Svårigheter
Projektledaren har haft svårigheter att fullt ut koncentrerar sig på det verkliga projektet då hon anser sig själv suttit på dubbla ”stolar”. Hon har agerat både beställare projektledare samt även pådrivande kraft för utvecklandet av hemsidan i sin egen förening. Detta har medfört att material från föreningen inkommit i olika etapper som har inneburit att kontinuiteten i arbetsgången inte varit den bästa.
Aktiviteter har kastats om för att bearbeta klart material som inkommit. Detta har dock inte inneburit att projektet försenats men hade strukturen i tidsplaneringen följts så hade hela arbetsgången varit stabilare.
Då detta är första gången vi genomför ett projekt enligt en projektmodell samtidigt som vi har kompetensutvecklat oss inom området har gjort att detta tagit längre tid.
Vår bristande erfarenhet har gjort det svårt att planera och förutse projektets olika aktiviteters tidsåtgång.
Ytterligare en aspekt som försvårat arbete och framförallt uppdelningen av arbetet har varit att vi befinner oss på olika geografiska orter. Allt jobb har gjorts i e-mötetsklienten Marratech då vi dagligen sammanstrålat för att jobba tillsammans.
Något som även upplevts som svårt har varit att ”vårt” projekt varit en del i vår kurs PPB300 som egentligen styr väldigt mycket av den tid vi har haft att disponera.
6.2 Misstag
Vi valde fel webbläsare att programmera i. Netscape och Mozilla Firefox håller WC3standard vilket Microsofts IE inte gör fullt ut. Detta anser vi vara en miss då vi i dagsläget inte uppnått bästa möjliga funktionalitet i marknadens olika webbläsare.
Efter projektets avslut kommer detta att lösas, just nu finns inte tid till det.
6.3 Utvärdering/ uppföljning
Utvärderingen kommer att göras internt i gruppen efter avslutat projekt.
Uppföljningen kommer att ske genom att Mimaca kontaktar Samhällsförening efter några månader för att få feedback på hemsidan.
6.4 Förslag på vidareutveckling av sidan
Under utvecklingsarbetet med hemsidan så har några ideer om en vidareutveckling av hemsidan kommit upp för diskusson mellan projektgruppsmedlemmarna. Bland annat så anser vi att en validering mot W3C, borde ske för att sidan ska uppfylla de standarder som idag gäller. Ett protokoll för hantering av anmälan av medlemskap är också en funktion som utvecklarna ser som ett viktigt nästa steg, för att tillgodose den allt mer Internetvana målgruppen. Även om projektet avsluas i och med den avslutande redovisningen så bistår gärna Mimaca med råd och handledning om vidare kodning mm av hemsidan.
7 Referenser
Berg Agne. Programhandledare, Högskolecentrum.Västervik
Eklund, Sven (2002). Arbeta i projekt- en introduktion. Studentlitteratur, Lund.
Svensson, Ann. Examinator på kursen PPB300, Högskolan Väst, Trollhättan
Wisén, Jan, Lindblom, Börje (2004). Effektivt Projektarbete sjunde upplagan. Elanders Gotab, Stockholm.
Wikipedia(2008). [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.wikipedia.se
2008-05-15.
8 Bilagor
- Bilaga;Projektdirektiv
- Bilaga;Projektplan
- Bilaga;Design & Layout
- Bilaga;Tidsplan
- Bilaga;Tidsrapportering
- Bilaga;Dagbok Mimaca
Resterande 4 bilagor ej publicerade!!
//Micke Lidköping vid Vänern
|