Mickes skolblogg

Välkommen till Mickes skolblogg. En plats där jag kommer att publicera arbeten som tagits fram i programmet IT-användning och samhällsutveckling på HV.

Var är jag? Vad gör jag? Hur gör jag det?

    follow me on Twitter

    Profillänk på Facebook

    Leta i den här bloggen

    onsdag 2 januari 2008

    Delade dokument - det avslutande inlägget!!

    Jag ska i detta korta inlägg om delade dokument kommentera vissa svårigheter som kan uppstå om man inte har tillgång till bredband, utan sitter med en uppringd uppkoppling. Detta bygger lite grann vidare på en uadiocast om bloggar och detta problem, som jag publicerat på min podcastsida. Gå gärna in och lyssna på den här, eller ladda ner den här.



    Det stora problemet som kan uppstå vid delade dokument och om man sitter med ett 56k modem, är att man kanske inte alls kommer att hänga med uppdateringar som sker av dokumentet (och jag talar utifrån egen erfarenhet). Det som kanske tar 10-20 sekunder (beroende på dokumentets storlek naturligtvis) för den med bredbandsuppkoppling att utföra, kan med ett 56k modem ta kanske en 20-30 minuter, eller mer, lite beroende på standarden av de kablar som telesignalerna går i (Rejås, marcus sid 39). Detta betyder att när man väl fått ner dokumentet kanske det redan har uppdaterats en eller två eller ännu flera gånger, vilket gör att det dokument man har tillgång till i praktiken inte gäller längre.



    Jovisst, säger en del, men det är väl inga problem, för när du får tag i dokumentet så kan ju ingen annan skriva i det. Detta stämmer om det dokument man arbetar i är av den typ som användes i kursen DDB301 för att skriva en så kallad dugga. Där användes Writeboard och för den som vill se hur detta funkar så kan ni se på en liten instruktionsvideo, framtagen av Lennarth Bernardsson, lärare på HV. Men om man istället delar dokument på det vis man kan göra i till exempel MSN, och dess funktion att dela mappar, alltså att spara gemensamma filer i en gemesam mapp, så kan det bli problem, även om man har en bredbandsuppkoppling. Man får olika versioner på en och samma fil. Som exempel kan tas, att om jag öppnar ett dokument som jag delar med min studiekamrat Malin, och hon öppnar samma dokument 3 minuter senare, ändrar något, och sparar ner dessa ändringar, så kommer hennes ändringar att sparas i den gemensamma mappen. Sen så sparar jag ner mina ändringar och det är då som problemet uppstår. Programmet kommer att varna för att jag har olika versioner av filen i min mapp. Om jag då väljer att ta bort Malins fil, så finns ju inte hennes ändringar kvar i min fil. Detta kan leda till stora problem, och är man då många som delar på mappar och filer så blir det naturligtvis än mer problematiskt. Och vem är det som drabbas värst av dessa problem? Jo den stackarn som befinner sig på landet hos sina föräldrar som inte inser det viktiga i att ha en snabb internetuppkoppling när sonen kommer på besök, utan nöjer sig med en uppkoppling lika långsam som en förlamad snigel.


    Man skulle ju kunna lösa detta genom att göra precis som i Writeboard, att man inte har tillgång till dokumentet, eller rättare sagt inte kan skriva in i dokumentet när någon annan gör det. Dock kan jag väl säga att om det handlar om stpra dokument så fungerar inte detta heller. De som har bredband och sitter och väntar på att få tillgång till filen, skulle förmodligen bli så trötta på den sega dumskallen som aldrig lämnar ifrån sig dokumentet , att de förmodlingen kommer att vilja avbryta samarbetet. Så min rekommendation är: Ska man samarbeta över Internet på något vis, se då till för guds skull att du har en snabb uppkoppling!!



    Ja detta var mitt sista inlägg om delade dokument. jag hoppas att det gett mina läsare något av värde i alla fall. Ha det gott och lev välk, så ses vi på onsdag och diskuterar essäer.


    //Micke Lidköping vid Vänern



    Källförteckning:


    Berndardsson, Lennarth (2007) Demo om Writeboard [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.ei.stream.hv.se/imlb/asx/writeboard_demo.asx (2008-01-02)


    MSN (2008) Delade mappar/Windows live messenger [Elektronisk] Tillgänglig: http://get.live.com/messenger/features (2008-01-02)


    Rejås, Marcus (2003-2005) Datorkommunikation [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.rejas.se/fritis/datorkommunikation/book1.html  (2007-12-27)


    Powered by Qumana