Mickes skolblogg

Välkommen till Mickes skolblogg. En plats där jag kommer att publicera arbeten som tagits fram i programmet IT-användning och samhällsutveckling på HV.

Var är jag? Vad gör jag? Hur gör jag det?

    follow me on Twitter

    Profillänk på Facebook

    Leta i den här bloggen

    måndag 21 januari 2008

    Uppgift 1 MPA110 - Medieporträtt/mediedagbok












    Uppgift 1
    Medieporträtt

    Uppgift 1
    Program: MKA110
    Datum: 2008-01-21


    Författare
    Larsson Mikael 711113
    Hanson Malin 731223
    Björklund Camilla 751231


    Examinator

    Birgitte Christiansen


    Innehållsförteckning
    Mickes Medieporträtt 2
    Camillas Medieporträtt 3
    Malins Medieporträtt 3
    Reflektioner 4
    Ensam /Familjen. 4
    Kvinnligt /Manligt 4
    Vardag/Helg. 5
    Övrigt 5
    Bilagor 6
    Mediedagbok Mikael Larsson. 6
    Mediedagbok Camilla Björklund. 7
    Mediedagbok Malin Hanson. 8


    Mickes Medieporträtt
    Som person är jag väldigt strukturerad som gör en sak i taget. Detta återspeglas även i mitt dagliga medieanvändande. (Se bilaga)
    De enda gången jag använder mig av dubbla medier (sekundära) är i undantagsfall, telefonen som ringer när jag sitter vid datorn, sms kommer under en föreläsning etc. När jag själv väljer att använda ett media så tenderar jag oftast att endast gagna mig av detta. Till exempel, vid den dagliga kontrollen av e-post, så är radion eller tv tyst, och tidningar eller böcker ligger orörda.

    Positivt med detta förfarande, enligt mina erfarenheter, är att jag verkligen koncentrerar mig ordentligt på det jag gör. Inget brus som stör i bakgrunden och som kan få mig att koncentrera på något annat.

    Negativt är, kanske, att jag missar mycket av de spontana nyheterna som kommer kontinuerligt via olika media under dagen. Genom att avstå från till exempel ”slölyssnande” av radioprogram, så är risken stor att man inte uppdateras inom de ämnen som man kanske borde visa intresse för.

    Min medieanvändning ser dock annorlunda ut på helgerna då jag befinner mig med min familj och min son. Vid dessa tillfällen så är användandet av sekundära medier något som jag mer eller mindr påtvingas. Visst kan jag välja att isolera mig från detta även i umgänget med andra. Det är kanske något som sker också ibland, särskilt när medieintaget kräver stor koncentration (som till exempel vid läsning av kurslitteratur). Att min mediesituation ser annorlunda ut på helger, beror till stor del på att det helt plötsligt finns andra viljor som ska påverka vilka typer av media som ska användas. En typisk lördag förmiddag kan se ut som följer: Läser tidningen samtidigt som jag följer min sons tv-spelande. Radion står på där melodikrysset går för fullt. Telefonen ringer samtidigt som ett öra lyssnar på en fråga som mor vill ha hjälp att lösa.

    Skillnaden i mitt medieanvändande skiljer sig alltså markant beroende på om det är helg eller inte. Dock ska väl påpekas att det rutiniserade beteende som jag kan se, inte skiljer sig. Rutinen som sådan skiljer sig, men inte min adaption av den samma.


    Camillas Medieporträtt
    Jag känner mig strukturerad och har mina rutiner när det gäller min medieanvändning. Medieanvändningen är liknande varje dag. En vanlig dag (vardag) börjar oftast med att jag sätter på min dator och tittar lite snabbt om jag fått någon ny mail, läser lokaltidningen på Internet. Jag loggar oftast även in på msn. Varje morgon sätter jag även på bolibompa så att barnen kan titta på det medan jag gör mig iordning innan det är dags att bege sig till dagis.

    Jag använder mig gärna av sekundära /dubbla medier, dvs. att jag har mobilen med mig nästan överallt, musik eller radio på i bakgrunden när jag jobbar vid datorn. Dels för att detta känns tryggt (att vara tillgänglig ifall de behöver nå mig från dagis osv.) och dels för att det är avkopplande.
    Sitter jag och läser någon bok eller tittar på någon föreläsning så stänger jag av musiken eller radion för att kunna koncentrera mig enbart på boken.
    Dagen avslutas oftast med att jag på kvällen ”slötittar” på tv för att varva ner och umgås med min man.


    Malins Medieporträtt
    Vardagen hemma hos mig ser i stort sett lika dan ut varje dag. Med två små killar så har vardagen nästintill tvingats in i en rutinartad bana för att allt ska fungera.
    Man ser tydligt att mönstret på mediaanvändningen kommer tillbaka.. Användningen av sekundära/dubbla medier är vår vardag. Radion sätts på när man vaknar, liksom barnens videofilmer. Själv tycker jag att lite musik i bakgrunden kan verka avkopplande.
    Mobilen är alltid med både ”ut-ifall–att” och sedan tror jag att man helt enkelt blivit beroende av att alltid kunna förmedla sig samt att kunna meddela andra. Sedan man började plugga så är även datorn och Internet ett måste. Skulle uppkopplingen ligga nere en dag så blir man otroligt stressad.
    Helgerna ser dock annorlunda ut när familjen kopplar av från vardagens stress.


    Reflektioner

    Ensam /Familjen
    Ser vi till oss tre så kan man se att har man barn och familj så ser medieanvändningen olika ut. Användningen av dubbla medier syns tydligt när familjen är runt omkring. Radion står på, tv går, datorn är uppkopplad samtidigt som vi genomför våra dagliga sysslor. Detta utan att vi tänker på det - vår vardag!
    Är man själv bestämmer man själv vilket brus man vill ha, man har inte samma behov av att ex ha radion på för att filtrera bort störande ljud.
    Mobiltelefonen har blivit till en essentiell accessoar, den finns med oss vart vi än går, dygnet runt. Undantaget på helgerna då man kanske stänger av den en stund. Mobiltelefonen har liknande användningspotential vare man har familj eller inte.
    Nyheterna är även av en rutinartad natur. Alla tar vi del av nyheter på ett eller annat sätt. Via datorn, traditionell papperstidning, lyssnar på radio, tv etc.

    Kvinnligt /Manligt
    Här har vi funderat på den gamla ”skrönan” om den stämmer…
    Kan det vara så att män bara kan gör en sak samtidigt!???
    Micke har sett dels sina egna och andra ensamstående män hur deras medieanvändning skiljer sig från kvinnors medieanvändning. Som ett exempel så när en killes mobiltelefon ringer och radion står på så går denne och stänger av radion innan samtalet fortskrider. Enligt Camilla och Malin så gör vi inte detta.
    Mobiltelefonen är dock något som vi nyttjar på liknande premisser, vare sig vi är kvinna eller man.
    Enligt Mickes syn på kvinnors tv-tittande så menar han att kvinnor ofta ska diskutera kring programmet, medverkande skådespelare etc.
    Tjejerna i denna grupp kan till viss del hålla med mannen ifråga men inte i allt!
    Det vi dock har sett i våra nära bekantskapskretsar är att yngre tjejer använder sig av mobiltelefonen för att ringa en kompis mitt under pågående program för att diskutera programmet.

    Vardag/Helg
    Här har vi konstaterat att de största skillnaderna finns. Medieanvändningen har här inget av den vardagliga strukturen. Vi tror att vi bestämmer över våra barn men ack så fel vi har.
    Makten av fjärrkontrollen är nu borta!
    Användningen av sekundära medier är dock fortfarande lika som i veckorna för barnfamiljerna. Micke som befinner sig på landet på helgerna ser dock situationen helt annorlunda ut. Datorn är ett minne blott med ett 54kbp/s modem! Katastrof!!!!
    Men ser man till att familjen är närvarande så nyttjar man medier tillsammans med andra människor. Man har inte den vardagliga stressen utan man nyttjar dem som rekreation mera, för att ladda om batterierna.

    Övrigt
    Det vi kan misstänka är att då vi alla tre är studenter är vår dagliga användning av datorn och Internet redan en vana. Ett primärt medium för oss studenter Denna vana finns säkert ute i samhället men beror säkerligen på vilket yrke man har, vilken åldersgrupp man tillhör etc.


    Bilagor

    Mediedagbok Mikael Larsson

    Mediedagbok - datum:
    torsdag 17/2 2008

    Mikael Larsson



    Fr.o.m T.o.m Aktivitet Använt medium Var? Med vem?
    08:15 08:30 Morgontoalett Inget Hemma Själv
    08:30 09:00 Epostkoll Internet Hemma Själv
    09:00 10:00 Läsning Böcker Hemma Själv
    10:00 10:30 Fika i fika Internet Hemma Själv/studiekamrat
    10:30 10:45 Dusch Inget Hemma Själv
    10:45 11:00 Cykling Inget På gatan Själv/Andra trafikanter
    11:00 11:45 Utskrifter Dator LHO Själv
    11:45 14:00 Föreläsning Telebild LHO Själv/andra studenter
    11:45 14:00 Sms Mobiltelefon LHO Medstudent
    12:45 13:00 Fika Tidning LHO Själv
    14:00 14:15 Cykling Inget På gatan Själv/andra medstudenter
    14:15 14:45 Lunch Serietidning Hemma Själv
    14:45 15:00 Dassbesök Tidning Hemma Själv
    15:00 15:15 Epostkoll Internet Hemma Själv
    15:15 18:00 Diverse DA Internet Hemma Själv
    18:00 19:00 Tv-koll TV Hemma Själv
    19:00 19:45 Läsning Bok Hemma Själv
    19:45 20:30 Telefon Telefon Hemma Kompis
    20:30 23:00 Datorarbete Internet Hemma Själv
    23:00 01:00 Tv-koll TV Hemma Själv
    01:00 01:30 Löser korsord Tidning Hemma Själv
    01:30 framåt Sova inget Hemma Själv


    Mediedagbok Camilla Björklund

    Mediedagbok - datum:
    söndag 20/1 2008
    Camilla Björklund


    Fr.o.m T.o.m Aktivitet Använt medium Var? Med vem?
    30 min läsa nyheter & mail Internet Hemma Själv
    20 min Läsa morgontidning tidning Hemma, köket Själv
    10 min Läsa reklam reklamutskick Hemma Själv
    20 min Köra bil cd spelare bilen Jag och Vendela
    1,5 tim plugg dator,bok Hemma Själv
    10 min Köra bil radio bilen familjen
    15 min Grejade med inst. På tv:n tv hos pappa familjen
    10 min Köra bil radio bilen familjen
    60 min löpning/träning mp3 ute själv
    60 min tv/film tv & dvd hemma med barnen
    1,5 tim film tv & dvd hemma med Mats
    30 min läsa bok bok hemma själv



    Mediedagbok - datum:
    torsdag 17/2 2008

    Malin Hanson


    Fr.o.m T.o.m Aktivitet Använt medium Var? Med vem?
    07.00 07.20 Uppvaknande Klockradion Hemma Barnen
    07.35 08.40 Morgonbestyr Radion Hemma Barnen
    07.50 08.40 Morgonbestyr Video-barnfilm Hemma Barnen
    07.55 08.10 Läser morgontidningen Morgontidningen Hemma Själv
    08.45 08.55 Lyssnar på radio-till dagis Bilradio Bilen Barnen
    09.05 09.15 Lyssnar på radio-från dagis Bilradio Bilen Själv
    10.00 10.30 Fika i fika Dator/Internet Hemma Medstudent
    10.05 10.10 Samtal Telefon Hemma Sambon
    11.00 11.25 Lyssnar på musik Bilradion Bilen Själv

    11.45 11.46 Meddelande-sms Mobiltelefon Högskolecentrum Medstudent
    11.50 12.00 Utskrifter Dator/skrivare/Internet Högskolecentrum Själv
    12.15 14.05 Föreläsning Telebild Högskolecentrum Lärare/Medstudenter
    12.15 14.05 Sms Mobiltelefon Högskolecentrum Medstudent
    14.15 14.20 Samtal Mobilen Ute Sambon
    14.35 16.30 Ärenden med bilen Bilradion På stan/i bilen Själv/andrakonsumenter
    16.45 17.10 Läser tidningen Kvällstidningen Hemma Familjen
    17.10 17.30 Kollar posten Direktreklam mm Hemma Själv/sambon
    17.30 22.00 Tv-koll Tv Hemma Familjen
    19.00 19.30 God natt saga Bok Hemma Barnen
    22.00 22.30 Läser läxor Studentlitteratur Hemma Själv



    //Micke Lidköping vid Vänern